تمرکز روی هدف تان، شما را به موفقیت‌های تحصیلی و کاری خواهد رساند

0 178

اگر تمایل دارید در تحصیل و کار و یا هر فعالیت دیگری موفق شوید و به هدف خود برسید مطلب زیر را بخوانید

 وجه تمایز انسان‌های موفق و ناموفق در کار، میزان تمرکز آنها روی کاری است که انجام می‌دهند. شما می‌توانید با تمرکز نیروهای ذهنی و توانایی‌هایتان روی چند فعالیت مهم و محدود بسیار بیشتر از یک انسان معمولی و در زمانی بسیار کوتاه‌تر به موفقیت برسید. همان‌طور که انرژی متمرکز در اشعه لیزر می‌تواند فولاد را برش دهد، توانایی در تشخیص‌ مهم‌ترین عامل موفقیت، شما را قادر می‌سازد به بالاترین سطوح موفقیت برسید. تشخیص این‌که در هر ساعت و دقیقه از زندگی‌تان روی چه موضوعی تمرکز کنید نیز عامل مهمی در رسیدن به نتیجه مطلوب است.

اگر می‌خواهید تمرکزتان را بر روی فعالیت تان افزایش دهید و در مسیر رسیدن به هدف تان به موفقیت دست یابید، از راهکارهای زیر که روان‌شناسان ارائه کرده‌اند، استفاده کنید؛

● فهرست تهیه کنید

ابتدا فهرست تمامی هدف‌ها و فعالیت‌های ممکنی را که می‌توانید انجام دهید، تهیه کنید. سپس با بررسی دقیق آنها به این نتیجه برسید که کدام یک از آنها جزو ۱۰ تا ۲۰ درصد از کارهایی هستند که ۸۰ یا ۹۰ درصد از نتایج موردنظر شما را به بار می‌آورند. سپس وارد عمل شوید و تصمیم بگیرید که دقت بیشتری در فعالیت‌های محدودی کنید که می‌تواند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کند یعنی وقت کمتری صرف فعالیت‌های کم اهمیت‌تر کنید. اگر به این قانون ساده عمل کنید، می‌توانید همزمان اوقات فراغت و درآمد و کارایی خود را دوبرابر کنید.

● اوقات فراغت داشته باشید

سعی کنید این قالب ذهنی قدیمی را که تنها راه افزایش موفقیت، افزایش ساعت کاری است، بشکنید. وقتی شما با صرف انرژی کم به اهداف خود برسید، مسلماً وقت بیشتری برای اوقات فراغت خواهید داشت. همین امروز تصمیم بگیرید حداقل یک روز در هفته را صرف تفریح و امور شخصی کنید. در این تعطیلی به هیچ وجه خود را درگیر نکنید و ذهن‌تان را آزاد کنید.

 

● بر روی هدف با ارزش تان تمرکز کنید و به اهداف کم ارزش تر کم تر توجه کنید

هدف

اساس زندگی توجه است. توجه شما به هر چیز جلب شود، قلب‌تان هم به همان سو می‌رود. معطوف کردن توجه از فعالیت‌ها و اهداف کم‌ارزش‌تر به موارد ارزشمند برای هر کار در زندگی، اساسی است. توجه متمرکز در زندگی مثل ذره‌بینی است که می‌تواند اشعه خورشید را متمرکز کند و حرارت شدید و آتش پدید آورد. با تمرکز روی فعالیت‌های ارزشمند، در واقع می‌توانید از تمام توان خود بهره ببرید و از هدر‌رفتن آن جلوگیری کنید. قانون بازده مضاعف مربوط به استفاده از روش تمرکز است. این قانون چنین است: هر چه بر ارزشمندترین و مؤثرترین فعالیت‌های خود بیشتر تمرکز کنید، مهارت بیشتری پیدا می کنید و زمان کمتر و در نتیجه، هزینه کمتری برایش صرف می‌کنید. به این ترتیب، بازده شما در مقابل تلاش و انرژی صرف شده افزایش پیدا می‌کند.

باید ارزش‌های مهم و ترتیب آنها را برای خود مشخص کنید و پایه آینده حرف‌های خود را روی این ارزش‌ها بگذارید. انسان هنگامی بیشترین احساس رضایت و موفقیت را دارد که زندگی‌اش مطابق والاترین ارزش‌ها و عمیق‌ترین اعتقاداتش باشد. انسان‌هایی که کارایی بالایی دارند، همیشه در مورد باورهایشان و این‌که نمود چه ارزش‌هایی باید باشند، صراحت دارند و از آنها منحرف نمی‌شوند. ارزش‌های شما سلسله مراتب دارد. بعضی در رده‌های بالاتر و برخی پایین‌ترند. اگر در مورد ارزش‌های رده بالا و مهم خود مصالحه کنید، نتیجه آن، تنش و ناراحتی و پایین آمدن کارایی است. در صورتی که ارزش‌هایتان و اولویت‌بندی آنها برایتان روشن باشد، تصمیم‌گیری در مواقع حساس برایتان بسیار آسان‌تر خواهد شد. پیش از آن که هر کاری را شروع کنید،

ارزش‌های خود را مشخص کنید. در این صورت، اگر در جریان کار به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید از خود بپرسید: براساس این ارزش‌ها چطور با این وضع خاص برخورد کنم؟ وقتی ارزش‌ها را مشخص کردید، ببینید رفتار آینده‌تان چگونه باید باشد تا ارزش‌هایی که برایتان اهمیت دارند رعایت شود. ارزشی را که برایتان از دیگر ارزش‌ها مهم‌تر است، انتخاب کنید. این همان نقطه تمرکز شما و اساس رفتارها و تصمیم‌گیری‌های شماست.

 

● تصویر ذهنی روشنی از هدف خود داشته باشید

تصویر روشن

بخش دوم روش تمرکز این است که یک تصویر ایده‌آل و شفاف پنج‌ساله یا بیشتر از زندگی حرفه‌ای‌تان بسازید. تصور کنید که در پنج سال آینده، همه چیز کامل و زندگی شما از هر نظر ایده‌آل است. این تصویر باید با ارزش‌های شما همخوانی داشته باشد. هر چه می توانید تصویر ذهنی تان را از آینده تان دقیق تر و کامل تر تصور کنید. جزییات را از قلم نیندازید و خودتان را در موقعیت موردنظر آینده تان با جزییات ریز تصور کنید. اینکه در کجا و در چه زمانی و به چه شکل مشغول به تحصیل، کار و یا هر فعالیت دیگری هستید. هم چنین تصور کنید که در فعالیت تان چه میزان مسئولیت بر عهده شماست و با چه کسانی همکلاس یا همکار هستید. به هر میزان تصویری که از آینده تان را در ذهن تان می سازید روشن تر باشد، به باور قلبی بیشتری جهت رفع موانع در مسیر هدف تان خواهید رسید و در نتیجه شما به هدف ارزشمندتان نزدیک تر خواهید شد.

 

 

● هدف‌های کوتاه مدت خود را تعیین کنید

برای رسیدن به هدف ارزشمندتان که تصویر روشنی از آن در ذهن ساخته اید، اهداف کوتاه مدت خود را مشخص و معین کنید. برنامه ای روزانه فراهم کنید که در نتیجه آن شما در سه ماهه و شش ماهه آینده تا چه حد در مسیر هدف تان پیشرفت کرده اید. همه اهداف خود را اعم از اهداف روزانه، ماهانه و … را به رشته تحریر درآورید. و هر روز آن ها را بررسی کنید که تا چه میزان به آن ها نزدیک شده اید. دقت داشته باشید در نوشتن اهداف تان به هیچ وجه اغراق نکنید و با توجه به میزان توانایی تان آن ها را بنویسید. 

 

● دانش و مهارت خود را در جهت رسیدن به اهداف تان به روز کنید

چه دانش و مهارت جدیدی نیاز دارید تا به هدف‌هایتان برسید و تصویر ذهنی آینده‌تان را به واقعیت تبدیل کنید؟ به خاطر داشته باشید اگر در حال بهترشدن نباشید، در حال بدترشدن هستید. برای دستیابی به مهارت‌های مورد نیازتان چه برنامه‌ای دارید؟


پیشنهاد مطالعه: کدام بچه ها در آینده صاحب شغل می شوند؟/ سهم خانواده ها در آینده شغلی کودکان


منبع: برگرفته از آفتاب

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.