چگونه خلاق باشیم؛ پرورش خلاقیت در خود با ۳ راهکار عملی

0 251

این یک واقعیت است که ایده‌های خلاقانه می‌تواند گاهی ما را صدها گام از دیگران جلو بیندازد. اگر فکر می‌کنید خلاقیت در ایده‌هایتان کمرنگ است و فکر می‌کنید نمی‌توانید هرگز انسان خلاقی باشید، باید بدانید سخت در اشتباهید چون خلاقیت، مهارتی است که می‌توان آن را پرورش و گسترش داد. افزایش خلاقیت، با راهکارهای ساده و سرگرم‌کننده‌ای امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید ذهنی خلاق داشته باشید، در این مطلب با ما همراه شوید تا ببینید چگونه خلاق باشیم.

روش اول : خود را با انجام تمرینات خلاقانه به‌چالش بکشید

۱. تست ۳۰ دایره را انجام دهید

این کار را می‌توانید سر کار و زمانی که کسل و خسته شده‌اید انجام دهید. با این کار، می‌توانید قدرت تفکر سریع و خلاقیت را دوباره به‌دست آورید. برای شروع، ۳۰ دایره روی کاغذ بکشید. سپس سعی کنید در یک دقیقه، تا جایی که می‌توانید دایره‌ها را به نقاشی‌های مختلف تبدیل کنید. این کار را بارها تکرار کنید و هر بار سعی کنید رکورد خود را بشکنید.

این تست به شما کمک می‌کند که خلاقیت خود را تقویت کنید، چون باعث می‌شود که ایده‌های جدید را در سر بپرورانید. این تست، شما را مجبور می‌کند که سریع‌تر فکر کنید و ایده‌های جدید را امتحان کنید؛ بدون اینکه از آنها صرف نظر کنید.

۲. در وقت آزادتان، نقاشی‌های ساده بکشید

نقاشی کردن معمولا کاری برای گذراندن اوقات بیکاری در زمان بچگی به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که این کار حتی در بزرگسالی هم باعث افزایش خلاقیت می‌شود. این کار با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد. نقاشی کردن باعث می‌شود که با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، ارتباط‌تان را حفظ کنید. هر چقدر توانایی شما در به تصویر کشیدن اطراف بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

هنگام انجام فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید افکار شما را از موضوع اصلی منحرف می کند، نقاشی بکشید. مثلا در یک جلسه‌ی ملاقات کاری اگر احساس می‌کنید که تمرکزتان به‌هم می‌خورد، شروع کنید روی کاغذ تصاویر ساده ترسیم کنید. در کلاس‌های خسته‌کننده می‌توانید با این کار تمرکز بیشتری داشته باشید.

سعی کنید یک دفترچه‌ی مخصوص داشته باشید و زمانی که احساس خستگی و کسالت می‌کنید یا تمرکزتان به‌هم ریخته، نقاشی بکشید.

۳. داستانک بنویسید

داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (Flash fiction) درواقع داستان‌ بسیار کوتاهی است که معمولا بیشتر از ۱۰۰ کلمه نمی‌شود. نوشتن این داستانک‌ها خلاقیت شما را افزایش می‌دهد، چون مجبورتان می‌کند داستانی بسیار کوتاه را با کمترین تعداد کلمات به‌نحوی بازگو کنید که دارای ابتدا، انتها و بدنه‌ی کامل باشد. علاوه‌بر این، این تکنیک به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید اطلاعات ضروری را به شیوه‌ای مختصر و در فضایی محدود منتقل کنید.

گروه‌های آنلاین زیادی وجود دارد که در آنها افراد، داستانک‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند. می‌توانید با شرکت در آنها، توانایی‌های خود را افزایش دهید و حتی در مسابقات و چالش‌های آنها شرکت کنید.

۴. موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از روش‌های ساده‌ای است که با کمک آن می توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید و تمرکز کلی شما روی موضوعات مختلف افزایش می‌یابد؛ به‌خصوص موسیقی کلاسیک که تأثیر زیادی بر تمرکز و خلاقیت دارد.

این نکته را درنظر بگیرید که هر نوع موسیقی برای همه‌ی افراد تأثیرگذار نیست و هر کس باید موسیقی مناسب خود را پیدا کند؛ درعین‌حال که موسیقی کلاسیک تأثیرات زیادی برای بسیاری از افراد دارد. برای پیدا کردن موسیقی مورد توجه‌تان که تأثیر بیشتری برای ذهن و خلاقیت شما دارد، تلاش کنید و انواع موسیقی را امتحان کنید.

۵. با دستان خود چیزی بسازید

وقتی از دستان خود برای تولید و ساخت اشیا و وسایل جدید استفاده می‌کنید، درواقع از تمام حواس خود استفاده کرده‌اید. این کار باعث می‌شود که تفکر خلاق را در وجودتان تقویت کنید. اگر می‌خواهید فرد خلاق‌تری باشید کارهای هنری را دنبال کنید که در آنها از قدرت دستان‌تان استفاده می‌کنید. مثلا بافتنی، خیاطی یا سایر صنایع دستی موردعلاقه‌ی خود را دنبال کنید تا با این کار، خلاقیت‌تان افزایش پیدا کند.

۶. بازی‌های ویدیویی انجام دهید

بعضی از بازی‌های ویدیویی تأثیر زیادی بر افزایش خلاقیت و قدرت ذهن دارند. بازی‌های تعاملی، که نیازمند انجام حرکات مختلف هستند و حواس چندگانه را تحریک می‌کنند، تأثیر چشمگیری بر رشد تفکر خلاق دارند. از بازی‌هایی که نیازمند نشستن طولانی‌مدت هستند، اجتناب کنید.

۷. بیشتر مطالعه کنید

کتاب خواندن، یکی از روش‌های عالی برای پرورش ذهن خلاق است. عادت مطالعه به‌طور پیوسته را در خودتان پرورش دهید. کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف انتخاب کنید و سبک‌های مختلف نویسندگی را بخوانید. برای اینکه افق‌های خلاقیت‌تان را گسترده‌تر کنید حتما هر روز برای مطالعه وقت بگذارید.

در برنامه‌های مطالعه‌ی گروهی شرکت کنید. این برنامه‌ها برای ملزم کردن شما به مطالعه و انتخاب کتاب و ژانر مناسب بسیار مفید هستند.

در نزدیک‌ترین کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان عضو شوید. به‌این‌ترتیب بدون پرداخت هزینه می‌توانید به منبع بی‌شماری از انواع کتاب، دسترسی داشته باشید.

روش دوم : دانش و آگاهی خود را افزایش دهید

۱. تجربه و تخصص خود را توسعه دهید

یکی از بخش‌های خلاقیت این است که در یک زمینه یا موضوع خاص، تجربه و تخصص خود را افزایش دهید و تا جایی که می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. این کار را با خواندن مقاله‌ها و تماشای ویدیوها شروع کنید تا اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید. اگر برایتان امکان‌پذیر است، در کلاس‌های مقدماتی و دوره‌های آموزشی مختلف در مؤسسات گوناگون ثبت نام کنید. مثلا کلاس‌های آموزش مقدماتی نقاشی.

با دیدن کارهای خلاقانه‌ی دیگران در موضوعاتی که به آن علاقه دارید، الهام‌بخش خودتان باشید. مثلا اگر درحال یادگیری نقاشی هستید، از موزه‌ها و گالری‌های هنری بازدید کنید.

۲. برای پذیرش تجربه‌های جدید، آغوش باز داشته باشید

خلاق‌ترین افراد تمایل دارند که ایده‌های مختلف را امتحان کنند، افق‌های دید خود را گسترش دهند و از تجربه‌‌ی آنها شگفت‌زده شوند. در برابر تجربیات جدید و ناآشنا مقاومت نکنید و فرصت‌های جدید را برای تجربه‌ی کارهای خلاقانه از دست ندهید. مثلا در کلاس سفالگری شرکت کنید؛ حتی اگر فکر می‌کنید ممکن است آن را دوست نداشته باشید.

۳. با انجام بازی‌های مختلف، خلاقیت خود را پرورش دهید

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگسالی نکنید و ذهن‌تان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید.

۴. دانش خود را به‌اشتراک بگذارید و آن را به دیگران توضیح دهید

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که با آموزش یک مطلب به دیگران، ۹۰ درصد آن چیزی را که آموخته‌اید، به‌خاطر خواهید آورد. اطلاعات و دانش جدیدی را که به‌دست می‌آورید، برای خودتان یا دیگران توضیح دهید. با این کار، این اطلاعات در ذهن‌تان به‌خوبی جای می‌گیرند.

وقتی چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، سعی کنید آن را در ذهن‌تان بارها مرور کنید و برای خودتان توضیح دهید. تصور کنید که در سخنرانی تد، قرار است آن را برای صدها نفر توضیح دهید یا فکر کنید که درحال آموزش به دیگران هستید.

اگر به‌اندازه‌ی کافی اعتماد‌به‌نفس دارید، یک پادکست ویدیویی از خودتان تهیه کنید و آن را در اینترنت با دیگران به‌اشتراک بگذارید. در این ویدیو، اطلاعات و دانش خود را برای کسانی که شما را دنبال می‌کنند، توضیح دهید.

۵. خودتان را وادار کنید که به ایده‌های جدید بیندیشید

در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را فعالانه به تفکر درباره‌ی ایده‌های مفید جدید وادار می‌کند. مثلا بازی پیوستگی کلمات انجام دهید. به این ترتیب که یک کلمه را روی کاغذ بنویسید و سپس همه‌ی کلمات مرتبط با آن را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید. سعی کنید بین دو کلمه‌ای که ظاهرا تناسبی ندارند، نکات مشترک پیدا کنید.

مثلا سعی کنید تشابه بین کتاب درسی و یک آی‌پاد را پیدا کنید. اگر ذهن‌تان یاری نکرد، در اینترنت دنبال کلمات هم‌معنی بگردید

۶. برای طوفان فکری، زمان درنظر بگیرید

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. مثلا اگر همیشه بعد از شام وقت کافی دارید، برای این کار یک ساعت زمان درنظر بگیرید. همه‌ی چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند از خودتان دور کنید و در محیطی آرام، ایده‌های جدید را در آغوش بگیرید.

روش سوم : سبک زندگی خود را تغییر دهید

۱. با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری درارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید.

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مثلا اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.

۲. هر زمان که امکان‌پذیر بود، پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی به‌غیر از همه‌ی فوایدی که برای سلامتی دارد، فرصتی ایجاد می‌کند که در آن می‌توانید به ایده‌های خود بیشتر فکر کنید و خود را با تفکر خلاق، درگیر کنید. علاوه‌براین، با محیط‌های جدید و طبیعت اطراف بیشتر در ارتباط خواهید بود که هر دوی آنها الهام‌بخش شما برای خلاقیت هستند. چند بار در هفته حداقل ۱۵ دقیقه برای پیاده‌روی وقت بگذارید و اگر ممکن است، هر روز این کار را انجام دهید.

۳. ورزش کنید

ورزش منظم، با کاهش استرس و بهبود عملکردهای شناختی، تأثیری زیادی بر افزایش خلاقیت دارد. یک برنامه‌ی منظم برای ورزش داشته باشید و سعی کنید آن را مرتب دنبال کنید و به آن پایبند باشید. در روز ۳۰ دقیقه برای ورزش وقت بگذارید و از ورزش‌های سبک هوازی مثل پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری شروع کنید.

۴. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای استراحت و بازسازی ذهن، ضروری است. با این کار، خلاقیت ذهن‌تان آزاد می‌شود و در ضمن مغر انسان، هنگام خواب فعال است. درنتیجه، خوابیدن وقتی درحال فکر کردن به یک مسئله هستید باعث می‌شود که ایده‌های جدیدی در مورد راه‌حل‌های آن به ذهن‌تان برسد. سعی کنید برنامه‌ی منظمی برای خواب داشته باشید و ۸ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

منبع : چطور

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.