کدام رشته تحصیلی را انتخاب می‌کنید؟ + ویژگی‌ها و جدول رشته‌های تحصیلی متوسطه

1,165

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته : دانش‌آموزان پایه نهم برای تحصیل در پایه دهم باید در یکی از رشته‌های نظری یا شاخه‌های کاردانش ‌و فنی‌و‌حرفه‌ای تحصیل کنند که لازمه موفقیت در این رشته‌ها، شناخت کامل از شرایط تحصیل و انتخاب شغل آینده در آنهاست.

جهت آشنایی با هدایت تحصیلی و انتخاب رشته مطالعه کنید:

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه می‌توانند انتخاب کنند، عبارتند از:

بر روی شاخه و رشته خود کلیک کنید.


۱-شاخه نظری

۲-شاخه کاردانش  

۳-شاخه فنی و حرفه‌ای

که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.


شاخه نظری، شامل ۴ رشته

۱-«ریاضی فیزیک»

۲-«علوم تجربی»

۳-«ادبیات و علوم انسانی»

۴-«معارف اسلامی»

است.


**رشته ریاضی فیزیک

همانطور که از اسم این رشته پیداست، دروس اصلی و مهم این رشته، دروس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می‌شود؛ بنابراین دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند، باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند.

یکی دیگر از پیش زمینه‌های لازم در این رشته، قوی بودن دانش‌آموز در درس فیزیک و شیمی است؛ از آنجایی که اکثر رشته‌های دانشگاهی مربوط به این رشته در دو درس ( فیزیک – شیمی) دارای ضرایب بالایی هستند؛ بنابراین قوی بودن دانش‌آموز در این دروس بسیار مهم است.

تجربه نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که بهره هوشی (توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری در این رشته به دست می‌آورند.

قدرت تجزیه، تحلیل و تجسم اجسام فضایی (تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی‌های لازم برای توفیق در این رشته است.

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌ها عجین شده است؛ بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی؛ مانند رشته‌های مکانیک، برق و قدرت، رایانه، مهندسی مواد، فیزیک، ریاضی، مهندسی صنایع و .. از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود.


 ** رشته علوم تجربی

برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی متوسطه اول، علوم زیستی ، ریاضی و شیمی از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش‌آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت (گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند.

یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد؛ یعنی دانش‌آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم کرده و به خاطر بسپارد.

همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌ه%A

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

نظرات بسته شده است.