مجموعه ۱۷ جلدی کتاب آموزش سواد مالی به کودکان

0 1,215

امروز قصد داریم در این مطلب به معرفی مجموعه بسیار مفید ۱۷ جلدی کتاب آموزش سواد مالی به کودکان بپردازیم. داستان‌ها، زندگی و آینده بچه ها را می سازند. بچه ها با تک‌تک قهرمان ها هم‌ذات پنداری می‌کنند. خودشان را جای آنها قرار می دهند و مثل آنها در برابر اتفاق‌های مختلف، واکنش نشان می دهند. همین باعث می‌شود تجربه های گسترده‌ای به دست بیاورند. به موقعیت‌های مختلفی فکر کنند، و این یعنی رشد. یعنی یادگیری. برای پروررش نسلی کارآفرین، نوآور و سخت کوش. مجموعه داستان‌های سواد مالی، شامل ده‌ها حکایت جذاب برای کودکان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان است و به آنها می گوید:

۱-فرق خواسته و نیاز چیست.

۲-برای کارآفرینی و فروش باید به چه نکاتی دقت نمایند.

۳-کار و همکاری چه ضرورتی دارد.

۴-چطور برای دوستان و اعضای خانواده هدیه انتخاب کنند.

۵-یک کالا چطور تولید می‌شود.

۶-چطور می‌شود علی‌رغم ساده زیستی، یک زندگی خوب را تجربه کرد.

۷-پول توجیبی چیست و چرا و چطور باید پس‌انداز کرد.

۸-نحوه خرید و مواجهه با تبلیغات گوناگون چطور است.

۹-چگونه باید شغلی خوب انتخاب کرد.

مجموعه کتاب های آموزش سواد مالی، توسط «انتشارات قدیانی» و با همکاری «آکادمی هوش مالی» منتشر شده است.

جلد اول کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته دیو هوروویتس | از من کلاه بخرید

«از من کلاه بخرید، داستان دو دوست به نام کارل و فرانک است که می‌خواهند در بازار کلاه بفروشند؛» اما کلاه‌های آنها هیچ طرف‌داری ندارد. تا اینکه در یک روز بارانی، همه‌ی مردم شهر برای خرید کلاه به آنها مراجعه می‌کنند و کلاه‌های آنها تا آخرین دانه به فروش می‌رود. نویسنده قصد دارد در قالب این داستان ساده از نیازهای افراد در شرایط مختلف صحبت کند و این ایده را ارائه می‌دهد که اگر کسی به‌دنبال موفقیت در کار فروش است باید به نیازهای مصرف‌کنندگان توجه داشته باشد.

خرید کتاب از من کلاه بخرید

جلد دوم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته فیلمون استرجس | کی با من پیتزا می پزد

اگر می‌خواهید در منافع کاری شریک شوید، باید در بخشی از آن همکاری کنید. دوستان مرغ‌کوچولوی قرمز مشغول بازی بودند و در پختن پیتزا به او کمک نکردند. اما وقتی مرغ‌کوچولوی قرمز آنها را به خوردن پیتزا دعوت کرد، دوستانش، جمع‌کردن و شستن ظرف‌های کثیف را به عهده گرفتند. کودکان با خواندن این داستان با مفاهیمی چون همکاری و مشارکت و کسب مزیت از معامله‌ای دوطرفه آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه برای خریدهای خود فهرست تهیه کنند.

خرید کتاب کی با من پیتزا می پزد

جلد سوم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته شرول ویلیس هادسون | به اندازه‌ی پولم خرید می‌کنم

جیلو باید برای تولد دوستش هدیه‌ای بخرد. او نمی‌تواند تمام اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها، حیوانات و عروسک‌های دوست‌داشتنی را باهم داشته باشد. مادر جیلو اجازه می‌دهد تا او با توجه به پولی که دارد، سلیقه‌ی دوستش و اجناسی که در فروشگاه وجود دارد، خودش برای انتخاب هدیه تصمیم بگیرد.

خرید کتاب به اندازه‌ی پولم خرید می‌کنم

جلد چهارم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته چارلرز ال.بلاد | بزی که قالیچه شد

حتماً برای بچه‌ها جالب است که با روند تولید و بافت یک قالیچه آشنا شوند. این داستان نگاه کودکان را به صنایع دستی به‌خصوص فرش‌ها و قالیچه‌های موجود در هر خانه‌ی ایرانی تغییر می‌دهد و آنها را با مفهوم ارزش افزوده و تلاش‌های انجام‌شده برای تولید یک محصول آشنا می‌کند.

خرید کتاب بزی که قالیچه شد

جلد پنجم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته دی.بی.جانسون | کلبه‌ام را ساده می‌سازم

صرفه‌جویی در هزینه‌ها کار بسیار آسانی است. با یک برنامه‌ی خرج و پس‌انداز و کمی دقت در مخارج می‌توان هزینه‌ها را پایین آورد. می‌توان هنگام خرید به جایگزین‌های ارزان‌تری (مثل اجناس دست‌دوم) هم توجه کرد. می‌توان ساده زندگی کرد و جلوی هزینه‌های زیاد را گرفت.

خرید کتاب کلبه‌ام را ساده می‌سازم

جلد ششم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته مریلین سدلر | با پولم هدیه هم می خرم

«بچه‌ها می‌توانند با پول‌هایی که دارند برای خود، خانواده و دوستان هدیه بخرند. این کار، آنها را بسیار خوشحال می‌کند. اما باید حواسشان باشد که قلکشان خالی نشود.» کودکانِ خود را با مفاهیم خرید و پرداخت پول در ازای آن، هدیه‌دادن به دوستان و خانواده و برنامه‌ی پس‌انداز آشنا کنید.

خرید کتاب با پولم هدیه هم می خرم

جلد هفتم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته روزمری ولز | چی لازم دارم، چی می‌خرم!

بین نیاز و خواسته تفاوت وجود دارد. مکس لباسی با عکس اژدها می‌خواهد ولی بیشتر از پیراهن به یک شلوار نو نیاز دارد. حالا که پول برای خرید هر دو کالا کافی نیست، مکس دست به انتخاب میزند. اما انتخاب او کدام است؟ نیازش یا خواسته‌اش؟

خرید کتاب چی لازم دارم، چی می‌خرم!

جلد هشتم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته مرسر میر | چطوری پول اسکیت را جور کنم

بچه‌ها هم می‌توانند پول درآورند؛ پولشان را جمع کنند و با آن چیزهایی را که دوست دارند، بخرند. کافی است نگاهی به دوروبر اتاق بیندازند، حتماً در انجام کاری به کمک آنها نیاز است؛ مثلاً به خرید بروند یا اتاق‌ها را مرتب کنند و در ازای این کارها دستمزد بگیرند. اگر به بچه‌ها بگوییم با پس‌انداز این پول‌ها می‌توانند یک عروسک، اسکیت یا ماشین اسباب‌بازی قشنگ بخرند، از این ایده استقبال می‌کنند.

خرید کتاب چطوری پول اسکیت را جور کنم

جلد نهم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته روزمری ولز | پولم چه زود تمام شد!

ماجرای دیگری از مکس و خواهرش رابی. این بار مکس کوچک و بی‌تجربه برای خرید هدیه‌ی تولد مادربزرگ به بازار می‌رود. او که نمی‌داند پول، محدود است با خریدهای دلبخواهی، کیف پول خواهرش را کم‌کم خالی می‌کند. تا جایی که حتی برای برگشت به خانه پولی برایشان باقی نمی‌ماند.

خرید کتاب پولم چه زود تمام شد!

جلد دهم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته مارک براون | چه روزی قلکم را بشکنم

آرتور خیلی اهل پس‌انداز نیست. در‌عوض عاشق این است که دوستانش را به انواع و اقسام خوراکی‌ها مهمان کند. اما اتفاقی برای آرتور می‌افتد که تصمیم می‌گیرد رفتارش را تغییر دهد. او باید برای یک هدف، پس‌انداز و تا روز دستیابی به آن هدف، صبر کند و به پول‌هایش دست نزند. اما چه هدفی؟

خرید کتاب چه روزی قلکم را بشکنم

جلد یازدهم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته شئران لوئیس | اولین پول تو جیبی من

وقتی کودکی برای اولین‌بار پول‌توجیبی می‌گیرد، تا حدی طعم استقلال مالی را می‌چشد. کودک شما می‌تواند برای خودش خرج کند و هنگام خرید نیازهای اندک روزمره‌اش، تصمیم بگیرد و انتخاب کند. چه خوب است اگر از همین ابتدا کنار روش‌ها و رفتارهای صحیح خرج‌کردن، پس‌انداز را هم آموزش ببیند. با این کتاب ارزش واقعی پس‌انداز را به فرزندان خود بیاموزید و آنها را با لذت پس‌انداز آشنا کنید.

خرید کتاب اولین پول تو جیبی من

جلد دوازدهم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته تامی دی پائولا | خودم شنل می بافم

هیچ‌چیز به اندازه‌ی یک لباس پشمی قرمز‌رنگ در روزهای سرد زمستان حال آدم را خوب نمی‌کند. اما برای آماده‌شدن همین لباس پشمی و گرم کارهای زیادی باید انجام شود؛ از چیدن پشم گوسفندها گرفته تا ریسیدن نخ و بافتن پارچه و دوختن خود لباس. چطور است کودکان را با فرایند تولید آن بیشتر آشنا کنید؟

خرید کتاب خودم شنل می بافم

جلد سیزدهم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته مرسرمیر | وقت خرید با مامان

هیچ‌چیز به اندازه‌ی خرید با مامان لذت‌بخش نیست. بچه‌ها در سبد فروشگاه می‌نشینند و مامان سبد را مثل یک راننده‌ی واقعی این‌طرف و آن‌طرف می‌برد و چیزهایی را که برای خانه نیاز است، از قفسه‌ها برمی‌دارد. این داستان به بچه‌ها می‌آموزد برای خرید هر چیزی که نیاز است به فروشگاه آمده‌اند، نه چیزهایی که می‌بینند و دلشان می‌خواهد!

خرید کتاب وقت خرید با مامان

جلد چهاردهم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته جینا و مرسر میر | کاش پول‌هایم را جمع می کردم!

بچه‌هایی که قلک دارند، می‌توانند پول ‏تو جیبی‌هایشان را جمع کنند و وقتی با مامان یا بابا به فروشگاه می‌روند، یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌شان را بخرند. اما بچه‌هایی که با پول‌هایشان بستنی و آب‌نبات می‌خرند،‌ برای خریدن اسباب‌بازی هیچ پس‌انداز و پولی ندارند و آن‌وقت است که حسابی دلشان می‌سوزد و گریه می‌کنند!

خرید کتاب کاش پول‌هایم را جمع می کردم!

جلد پانزدهم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته ننسی شو | سه کیسه پشم به جای پول

همین‌که گوسفندها بخواهند برای دوستشان جشن تولد بگیرند و برای او هدیه‌ای بخرند، شگفت‌انگیز و جالب است. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که در فروشگاه پول کم‌می‌آورند و می‌خواهند مشکل را به روشی حل کنند که فقط یک گوسفند می‌تواند! همین داستان ساده، اهمیت پول را در خریــد‌و‌فروش به‌خوبی برای بچه‌ها روشن می‌کند.

خرید کتاب سه کیسه پشم به جای پول

جلد شانزدهم کتاب آموزش سواد مالی به کودکان نوشته نانی هاگروجین | علف دادم، شیر گرفتم…

داستان ساده‌ی این کتاب، هم بچه‌ها را با مبادله کالا‌به‌کالا آشنا می‌کند، هم به آنها یاد می‌دهد که هر خواسته‌ای بهایی دارد و برای داشتن هر چیز باید ابتدا هزینه‌ی آن را پرداخت.

خرید کتاب علف دادم، شیر گرفتم…

جلد هفدهم کتاب آموزش سواد مالی کودکان نوشته دکتر سی.ادواردز | به هر شغلی که بخواهم می‌رسم

با این کتاب به فرزندان خود یاد می‌دهید به رویاهایشان فکر‌ کنند. شغل‌هایی را که دوست دارند بیابند و از همین امروز برای آینده خود هدفی در نظر بگیرند.

 

برای معرفی کتاب های بیشتر برای کودکان کلیک کنید.

تنظیم : با آموزگار

منبع کتاب کودک دیجی کالا
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.