معرفی شاخه فنی و حرفه ای | دنیای رشته های کاربردی

معرفی شاخه فنی و حرفه ای | دنیای رشته های کاربردی
476

دانش آموزان پایه نهم  در خردادماه ،باید برای سال دهم انتخاب رشته کنند. این انتخاب رشته خیلی مهمه، چون زندگی فردی، اجتماعی و شغلی آینده شون را تحت تاثیر قرار میده. یکی از شاخه های مهم در سه سال دوم متوسطه ، شاخه فنی و حرفه ای هست. به همین دلیل، ما در این مقاله میخوایم شما را با این شاخه و مشاغل اون بیشتر آشنا کنیم.

مهمترین عوامل موثر بر انتخاب رشته و گروه تحصیلی چیه؟

مهمترین عاملی که در انتخاب رشته خیلی مهمه اول خودمون هستیم. یعنی چی؟ یعنی اینکه اول باید ببینیم خودمون رشته ای که داریم انتخاب میکنیم بهش علاقه داریم یا نه و آیا توانایی و استعداد اون رشته رو داریم!

خب سوال اینه که چطور می تونیم بفهمیم واقعا به  یه رشته علاقه مند هستیم یا اینکه بیشتر تحت تاثیر اطرافیان مون داریم انتخاب رشته می کنیم. پیشنهاد ما در این زمینه به شما دوستان اینه که سعی کنید تا می تونید راجع به رشته های مختلف تحقیق کنید. مقاله بخونید و توی اینترنت بگردید.  همین طوری که وقتی میخواهید یه کفش بخرید، کلی مغازه را میگرددید و ده ها خیابون را زیر رو می کنید، همینطور هم در خصوص رشته های مختلف جستجو کنید. بپرسید، به محل کار رشته های مختلف سر بزنید. با فارغ التحصیل های رشته های مختلف صحبت کنید.

دومین عاملی که بر انتخاب رشته تاثیر گذاره محیط اطرافمونه یعنی اینکه باید بررسی کنیم و ببینیم که رشته ی مورد علاقه ما در دبیرستان ها و هنرستانهای اطراف محل زندگیمون وجود دارن یا نه و همچنین باید در مورد نیاز جامعه به شناخت کافی برسیم. یعنی ابتدا در مورد آینده شغلی رشته مون اطلاعات به دست بیاریم و بعد بیایم خیلی دقیق بررسی کنیم که محل زندگیمون، استانمون و کشورمون به چه شغلهایی در حال حاضر بیشتر نیازمنده. این که یه رشته مورد نیاز جامعه باشه خیلی مهمه، چون که همه ما به درآمد احتیاج داریم. بنابراین وقتی تقاضا برای یه شغل بالا باشه ، با خوندن رشته فنی حرفه ای مرتبط با اون ، راحتر میشه کار گیر آورد.

انواع شاخه و رشته در دوره دوم متوسطه چیه؟

انواع شاخه و رشته در دوره دوم متوسطه

سه نوع شاخه مختلف وجود داره: شاخه نظری، شاخه کاردانش و شاخه فنی و حرفه ای

  • -شاخه نظری شامل چهار رشته، ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی هست.
  • -شاخه کاردانش دارای چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنره که هر زمینه شامل یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند رشته اصلی و هر رشته دارای یک یا چند رشته مهارتیه.

-شاخه فنی و حرفه ای که تو این مقاله قراره بیشتر راجع بهش صحبت کنیم شامل ۴۱ رشته تو چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنره که هر زمینه شامل %

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

نظرات بسته شده است.