معرفی شاخه کاردانش | آماده بازار کار شوید

معرفی شاخه کاردانش | آماده بازار کار شوید
0 3,050

هدایت تحصیلی معضل جدید بچه های امروز سال نهمی است. هدایت تحصیلی که حتی ممکن با معدل خیلی خوب نتونی رشته ای مورد علاقت را انتخاب کنی . طبق آمارهایی که بدست آوردیم بچه های که هنرستان میرن بیشتر شاخه کاردانش را انتخاب میکنند. اما چرا ؟ توی این مقاله ما شما را با شاخه کاردانش بیشتر آشنا میکنیم.

هدایت تحصیلی کاردانش چطور انجام میشه؟

دانش آموزانی که توی پایه نهم مشغول به تحصیل هستن، درگیری ذهنی دارن که برای سال بعد در چه رشته ای ادامه تحصیل بدن و میخوان بدونن که شرایط انتخاب رشته و شاخه مورد نظرشون چجوری انجام میشه. لازمه که دانش آموزان در این مورد به خوبی شناخت داشته باشن. انتخاب رشته در انتهای پایه نهم انجام میشه و در سال بعد هر دانش آموز وارد رشته مورد علاقه خودش میشه. البته این مورد هم اهمیت داره که نمره کافی و امتیازش را داشته باشه که به انتخاب مورد علاقه اش برسه. برای همین مساله هم بحث هدایت تحصیلی مطرح میشه. اصل هدایت تحصیلی هم شامل بخش هایی مثل آزمونهای استعداد و علاقه و همچنین امتیازهایی مرتبط با دانش آموز، اولیا و معلم است که در مجموع ۶۵ امتیازه و ۳۵ امتیاز هم به نحوه عملکرد تحصیلی دانش آموز مربوط میشه. در نهایت هم دانش آموز با مشورت مشاور مدرسه میتونه به انتخاب صحیحی برسه. علاوه بر استعداد و علاقه، هدایت تحصیلی بر اساس نیاز و امکانات کشور هم انجام میشه. یعنی این چهار عامل که شامل: استعداد، علاقه، نیاز و امکانات کشور است در هدایت تحصیلینقش دارن. هر دانش آموز هم میتونه که سه تا رشته رو انتخاب کنه اما در آخر فقط حق داره که توی یه رشته به تحصیل بپردازه. برای رشته کاردانش هم به همین شیوه انتخاب صورت میگیره. یعنی دانش آموز بایستی که با توجه به عملکرد و علایق و نمراتش این شاخه را انتخاب کنه.

تفاوت هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش تو چیه؟

شاید توی مسیر انتخاب رشته کمی گیج بشین که فرق بین شاخه کاردانش با فنی و حرفه ای چیه؟ اینجا براتون به طور خلاصه میگم. یه سری از این تفاوتها در مورد سختی و آسانی ورود به این رشته هاست. چون توی شاخه کاردانش بیشتر مباحث، عملی هست، ورود به این شاخه راحت تره ولی توی فنی و حرفه ای هم بصورت عملی و هم به صورت تئوری کار انجام میشه و دروس اون به مراتب سخت تر از کاردانش هست. پس ورود به فنی و حرفه ای یکم سخت تر به نظر میرسه. البته چون کاردانش کارهای عملی بیشتری داره از این جهت تنوع بیشتری هم نسبت به فنی و حرفه ای داره. اما در نهایت اگه بخوای مشغول به کاری بشی و توی بازار کار وارد بشی، توی رشته کاردانش یه مهارتی رو یاد میگیری بلافاصله هم بعد از دیپلم میتونی مسئولیت شغلی رو به عهده بگیری. اما در رشته فنی و حرفه ای، دانش آموزان تربیت میشن برای اینکه بتونن در پایان دوره کاردانی به عنوان تکنسین وارد بازار کار بشن. برای ادامه تحصیل توی هر دو شاخه،برای مقاطع بالاتر میشه اقدام کرد. دروس این دو شاخه هم کاملا از هم فرق داره. توی شاخه فنی و حرفه ای بیشتر با ریاضی و محاسبات سر وکار دارن. در حالی که توی شاخه کاردانش با هدف یاد گرفتن علم به صورت عملی وارد میشن.  در هر دو صورت چیزی که تعیین کننده و مهمتره، علاقه شخصی و استعدادی هس که باید بررسی بشه در کدوم از این دو شاخه بیشتره.

چرا بیشترین هدایت تحصیلی توی هنرستان به کاردانش انجام میشه؟

توی سالهای اخیر دیده شده که سهم دانش آموزانی که شاخه کاردانش رو برای تحصیل انتخاب میکنن، بیشتره. با توجه به اینکه هر فردی که به درس خوندن مشغوله، هدفش این هست که بتونه در آینده شغلی بدست بیاره و از اونجایی که توی شاخه کاردانش بلافاصله بعد از دیپلم میشه که وارد بازار کار شد! علاقمندان به این شاخه روز به روز بیشتر میشن. به همین دلیل، سهم هدایت تحصیلی که توی هنرستان به کاردانش انجام میشه، بیشتر هست.

رشته های شاخه ی کاردانش چیه؟

توی شاخه کاردانش هم با توجه به علاقه دانش آموزان، رشته های متنوعی وجود داره که از جمله این رشته ها در اینجا ذکر شده:  دوخت های تزئینی، برق خودرو،تراشکاری، درودگری،سیمکشی ساختمان،برق صنعتی، سیم پیچی الکترو موتور، تعمیر کار اتومبیل، نقشه کشی ساختمان،نقشه کشی به کمک کامپیوتر،امور اداری،عکاسی و فیلمبرداری، نقشه کشی صنعتی، الکترونیک، سفال و سرامیک، هنر فرش، ساختمان،صنایع چوب، کامپیوتر، کودکیاری، مدیریت خانواده،صنایع غذایی، جوشکاری.

با توجه به استعداد و مهارتی که توی هر کدوم از این رشته ها داری، براحتی میتونی انتخاب خوبی داشته باشی.

آمارهایی در خصوص افرادی که قراره به کاردانش بروند؟

 به نظر میرسه که برحسب آخرین تصویب های دولت، قراره چهل و هشت درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل کنن که از این نسبت بایستی بیست و شش درصد در شاخه کاردانش و ۲۰ درصد در شاخه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل بشن. این آمار هم مشخص میکنه که تعداد دانش آموزانی که تمایل دارن که شاخه کاردانش رو انتخاب کنن به نسبت فنی و حرفه ای بیشتره. یکی از دلایلی که دانش آموزان علاقه بیشتری دارن این هس که متوجه شدن که تعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار در رشته های دیگه وجود داره. برای همین هم ترجیح میدن که مهارتی رو یاد بگیرن و از طریق اون به کار و کاسبی برسن. چون طبق آمار سازمان فنی و حرفه ای هم ۷۰ درصد کسانی که برای یادگیری یه مهارتی توی این سازمان ثبت نام میکنن، مدرک لیسانس و بالاتر هستند!! پس به نظر میرسه که بهتره از همون ابتدای راه توی شاخه کاردانش مشغول بشن تا اینکه بخوان بعد از چند سال درس خوندن و بیکاری، دوباره یه مهارت جدیدی یاد بگیرن!!

مزایای کاردانش چیه؟

توی شاخه کار و دانش به علت اینکه دانش آموز طی دوران تحصیلش در مورد یک مهارت خاصی تجربه کافی کسب میکنه. در آینده هم میتونه از مهارتش استفاده کنه. مهمترین مزیت رشته کاردانش این هست که بعد از تموم شدن تحصیلات، یه مدرک رسمی هم به دانش آموز متناسب با مهارتش داده میشه و این مدرک براش حکم تایید داره و هر جایی میتونه به دردش بخوره. یه گواهی هم بخاطر مهارت شغلی که طی این دوران بدست آورده، داده میشه. یه گواهی کارورزی هم بهش میدن که این دانش آموز شرایط کارورز بودن رو داره. میبینی که رشته کاردانش مزیت و نکات مثبت خودش رو داره و میشه توی این رشته هم خیلی موفق عمل کرد و به درجات بالاتری هم رسید. البته میشه توی بخشهای مختلفی مثل صنعت، خدمات هنر و کشاورزی هم مشغول شد.

منبع : نوجوان شاد

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.