کاربرگ و آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه

0 6,338

پازل ها یا جورچین ها همیشه یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودکان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شوند؛ همچنین علاوه بر سرگرمی، به تقویت قدرت حل مسئله و حافظه فضایی کودک نیز کمک شایانی می‌کنند. یک کودک در دوران کودکی مدام در حال توسعه و یادگیری است. هنگامی که کودک در حال کنجکاویست یا چیزهای جدیدی می‌سازد، مغز فعالیت بیشتری داشته و موجب افزایش قدرت خلاقیت و یادگیری او می‌شود. در این مطلب از سایت با آموزگار کاربرگ و آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه با انواع تصاویر موجود در مجلات ، کتاب ها و روزنامه ها فراهم شده است.

نحوه استفاده از کاربرگ و آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه

در این کاربرگ ۴ تصویر زیبای رنگی همراه با حالت سیاه و سفید آن برای پرینت با دستگاهای پرینتر رنگی و سیاه سفید خانگی آماده شده است. اگر به هر یک از این تصاویر دقت کنید هر یک با خطوطی سیاه به قطعات مختلفی تقسم شده اند. این تصاویر را چاپ کنید و در اختیار بچه ها قرار دهید تا به خوبی به آنها نگاه کنند و تصاویر را برای شما توصیف کنند.
سپس هر یک از تصاویر را از محل خطوط مشکی با قیچی برش بزنید. توجه داشته باشید با توجه به سن کودک خود، با در اختیار گذاشتن یک قیچی کاغذ بر به کودکان، می توانید انجام این کار را به خود بچه ها بسپارید.
پس از برش هر یک از تصاویر با در اختیار گذاشتن قطعات هر تصویر از بچه ها بخواهید تا پازل را حل کنند و آن را به شکل اولیه در بیاورند.

آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه

حالا وقت آن رسیده به سراغ مجلات ، کتاب ها و روزنامه های باطله در خانه بروید و تصاویر آنها را به راحتی به انواع پازل تبدیل کنید. هر یک از تصاویر را جدا کرده و با یک مداد و یا ماژیک همانند کاربرگ های زیر به قطعات مختلف تقسیم کنید. دقت داشته باشید که تعداد قطعات ببه منظور سختی و آسانی پازل با توجه به سن بچه ها می تواند کم و زیاد شود. سپس همانند آموزش بالا انواع پازل را آماده و در اختیار بچه ها قرار دهید.
تصاویر کاربرگ پازل برای کودکان





برخی از فواید و اثرات مثبت پازل برای کودکان

۱ ـموجب پرورش دقت در بینایی کودک می شود.

۲- تشخیص فرم، رنگ، اندازه و شکل های مختلف

۳-  موجب پرورش دقت و حافظه در کودک می گردد.

۴- کودک با مفهوم جز و کل آشنا می شود و یاد می گیرد اجزا هستند که شکل اصلی را تشکیل می دهند.

۵- کودک ضمن بازی یاد می گیرد که هر یک از قطعات پازل جزئی از تصویر است و با نبودن هر قطعه تصویر ناقص خواهد بود.

۶- کودک، برای کامل کردن طرح، مجبور است رنگ ها و طرح اصلی پازل را در خاطر داشته باشد و جهت خطوط را دنبال کند. مهارت در این کار به یادگیری خواندن و نوشتن کمک می کند.

۷- مهارت در این مرحله به قوای ذهنی کودک برای ارتباط اجزای یک موضوع و پروراندن آن برای یافتن کل موضوع کمک می کند.

۸- برای یادگیری مفاهیم مکان، اندازه و اشکال هندسی مؤثر و مفید است.

۹- تقویت حرکات ظریف دست و تطابق چشم و دست.

۱۰- تقویت و پروش حافظه و استدلال دیداری.

۱۱- توجه کودک را جلب می کند و باعث رشد مهارت های شناختی او می شود.

۱۲- اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل (به شرطی که پازل متناسب با سن کودک باشد) پرورش داده می شود.

تهیه و تنظیم : گروه با آموزگار

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.