۹ گام ساده و موثر در حفظ سریع مطالب

۹ گام ساده و موثر در حفظ سریع مطالب
0 2,610

مردم همیشه به‌شوخی می‌گویند تنها چیزی که در مدرسه یاد گرفتیم «حفظ کردن» بود، ولی ظاهرا خیلی از افراد حتی حفظ کردن را هم یاد نمی‌گیرند. مثلا وارد یک اتاق شوید و از همه‌ بپرسید چطور چیزی را به‌سرعت حفظ می‌کنند. بیشتر آنها احتمالا می‌گویند با تکرار کردن. این روش هرگز موفق نخواهد بود. تکرار کردن راه مناسبی برای حفظ سریع مطالب نیست. بهتر است به‌خاطر آوردن آن را امتحان کنید. مشکل اینجاست که برای به‌خاطر آوردن چیزی باید اول آن را یاد بگیرید. همه‌ی ما روش‌های مختلفی برای یادگیری داریم. در این مقاله با چند روش همگانی به‌خاطر آوردن آشنا می‌شوید. با این روش‌ها می‌توانید اطلاعات خیلی زیادی را در مدت زمان کوتاهی حفظ کنید.

قبل از اینکه شروع کنید، اول باید یک نکته را بدانید. روش یادگیری شما چیست؟ شنیداری، دیداری یا تجربی؟ اگر با شنیدن یاد می‌گیرید، بهترین روش برای شما شنیدن مطالب است. منطقی است که اگر یادگیری دیداری دارید باید چیزی را ببینید تا آن را یاد بگیرید و اگر یادگیری تجربی دارید از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر یاد می‌‌گیرید یا مثلا باید کاری فیزیکی انجام دهید. بیشتر افراد از ترکیبی از دو گروه استفاده می‌کنند. در این مقاله بهترین روش‌ها را برای هر کدام از گروه‌ها می‌آموزید. به کمک آنها می‌توانید سریع‌تر و کارآمدتر مطالب را حفظ کنید.

قدم اول: آماده‌سازی

برای بهینه‌کردن فرایند یادگیری اول باید محیط خود را به‌دقت انتخاب کنید. بیشتر افراد محیطی را می‌پسندند که کمتر حواس‌شان را پرت کند. ولی خیلی‌ها هم در مکان‌های عمومی مطالب را بهتر یاد می‌گیرند. اول بهترین محیط را برای خود پیدا کنید. بعد می‌توانید شروع کنید.

سپس کمی چای بنوشید. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند چای سبز یادگیری را بهبود می‌بخشد. از نظر علمی یادگیری به ارتباط بین عصب‌های ذهن بستگی دارد. این اعصاب به‌وسیله‌ی سیناپس‌ها به‌هم متصل می‌شوند. هر چقدر با سیناپس‌های خود کار کنید، قوی‌تر می‌شوند. در این صورت توانایی شما برای حفظ سریع مطالب هم بهتر می‌شود.

با بالا رفتن سن، مواد شیمیایی سمی به نورون‌ها و سیناپس‌ها آسیب می‌رساند. این مسئله باعث از دست دادن حافظه و حتی آلزایمر می‌شود. اما چای سبز موادی در خود دارد که جلوی این مواد سمی را می‌گیرند. این مواد کاری می‌کنند تا ذهن شما برای مدت بیشتری درست کار کند.

قدم دوم: آنچه را که قصد حفظ کردنش را دارید، ضبط کنید

این روش مخصوصا برای حفظ سریع مطالب کلاسی مفید است. هر چه را یاد گرفته‌اید، بلند بگویید و صدای خود را ضبط کنید. بعد به آن گوش بدهید. اگر باید سخنرانی کنید، اول مطالب موردنظر را بلند بخوانید. آن را ضبط کنید و به صدای خود گوش دهید. این روش برای کسانی که یادگیری شنیداری دارند خیلی مفید است. این روش برای دیگران هم مفید است زیرا برای مطالبی که یاد می‌گیرید، زمینه‌ی بهتری ایجاد می‌کنید. این کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر یاد بگیرید.

قدم سوم: همه‌ چیز را بنویسید

سومین گام برای بهتر به‌خاطر آوردن و حفظ سریع مطالب این است که اطلاعاتی را که می‌خواهید حفظ کنید، بنویسید. قبل از اینکه تلاش کنید همه‌چیز را از حفظ بگویید، دوباره و دوباره مطالب را بنویسید. این به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مطلب موردنظر آشنا شوید. اگر این کار را هم‌زمان با گوش دادن به صدای خود انجام دهید، مطالب بیشتری را به‌‌خاطر می‌سپارید. این روش برای کسانی که تجربی یاد می‌گیرند، از همه مفید‌تر است.

قدم چهارم: یادداشت‌های خود را طبقه‌بندی کنید

حالا که از همه‌ی مطالب یادداشت برداری کرده‌اید، آنها را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. این روش برای کسانی که یادگیری بینایی دارند عالی است؛ مخصوصا اگر از رنگ‌های مختلف برای موضوعات مختلف استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند، مطالب را تجزیه کنید. بعد می‌توانید اطلاعاتی را که در ذهن خود ذخیره‌ کرده‌اید هم طبقه‌بندی کنید.

قدم پنجم: تکرار را جایگزین حفظ کردن انباشته کنید

هر خط از متن را چند بار تکرار کنید و بعد تلاش کنید آن را بدون نگاه به یادداشت‌ها به‌خاطر بیاورید. با حفظ کردن هر بخش از متن اطلاعات تازه را به آن اضافه کنید. این کار اجازه نمی‌دهد، چیزی را از حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود محو کنید. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا آن بخش را حفظ کنید. تا وقتی که بتوانید آن بخش را کامل به‌خاطر بیاورید. تا وقتی که آن بخش را کامل حفظ نکرده‌اید، به سراغ بخش بعدی نروید. این یادگیری بینایی است. ولی اگر بلندبلند می‌خوانید یادگیری شنوایی هم خواهید داشت.

قدم ششم: مطلب را از حفظ بنویسید

حالا که می‌توانید تمام بخش را به‌خاطر بیاورید، همه‌چیز را از حفظ بنویسید. این باعث می‌شود با تجربه‌کردن همه چیز، آن را بهتر یاد بگیرید.

قدم هفتم: آن را به کسی یاد بدهید (یا به خودتان)

وقتی دانش‌آموز بودم بهترین روش برای یادگیری‌ام، یاد دادن آن به فرد دیگری بود. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارند. می‌توانید در مورد مطالب به کسی که روبه‌رویتان نشسته توضیح دهید. یا اگر کسی را پیدا نکردید، می‌توانید جلوی آینه حرف بزنید. می‌توانید همه‌چیز را با زبان خودتان توضیح دهید. گاهی اوقات نیاز دارید، چیزی را حفظ کنید که بعدا در مورد آن سخنرانی کنید. در این صورت، اول جلوی شخص دیگری سخنرانی کنید تا ببینید ارائه دادن مطالب به مخاطبان خود چه حسی خواهد داشت.

روش موردعلاقه‌ی من این است که برای دیگران امتحان طراحی کنم. در این روش، سعی می‌کنم سؤالاتی را در مورد مطلب پیش‌بینی کنم. این سؤالات می‌توانند چهارگزینه‌ای، وصل کردن بخش‌های جمله و غیره باشند. در این صورت، اطلاعات را به شکل سؤال امتحانی درمی‌آورید تا ببینید بقیه چطور سؤالات شما را پاسخ می‌دهند. همه‌ی این‌ها یادگیری تجربی هستند. چون در این روش، اطلاعات آموخته را تمرین و از آن استفاده می‌کنید.

قدم هشتم: مدام به صدای ضبط‌شده‌ی خود گوش دهید

می‌توانید وقتی کارهای خانه‌ را انجام می‌دهید یا رانندگی می‌کنید، به صدای ضبط‌شده‌ی خود گوش دهید. به این صورت می‌توانید اطلاعات را دوباره و دوباره مرور کنید. این یادگیری شنیداری است، ولی به هر حال می‌تواند اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه کوتاه مدت تان را یادآوری کند.

قدم نهم: استراحت کنید

بالاخره می‌توانید به ذهن خود کمی استراحت دهید. شاید فکر می‌کنید این مورد ارتباط چندانی به حفظ سریع مطالب و به‌خاطر آوردن‌شان ندارد. اما بهتر است برای مدتی به اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید فکر نکنید. بعدا که سراغ آن برگشتید، متوجه می‌شوید واقعا چقدر یاد گرفته‌اید. البته این به شما کمک می‌کند روی بخش‌هایی که در آنها مشکل داشته‌اید هم تمرکز کنید.

منبع : چطور

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.