ماندالا هنر آرامش بخش و روشی درمانی و موثر در کاهش استرس

ماندالا هنر آرامش بخش و روشی درمانی و موثر در کاهش استرس
1 3,504

ماندالا (मण्डल; در زبان سانسکریت به معنی دایره) (Mandala) جدولی است هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو که به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود. اصل ماندالا از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است.

ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی بکار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند.

واژه ماندالا در زبان سانسکریت به معنای دایره است. این اصطلاح به جدول های هندسی ای که معمولا بر پایه دایره کشیده می شوند و در ادیان بودایی و هندو کاربردهای مذهبی و آیینی دارند، گفته می شود.

دایره در تفکر شرقی، نماد جهان هستی و همچنین جهان درونی انسان است. ماندالا ها در مکتب های مختلف فکری و مذهبی کاربردهای گوناگون دارند. از آن جمله می توان ایجاد تمرکز در حین مراقبه، درمان سنتی بیماری ها، استفاده در مناسک علوم غریبه و بسیاری دیگر از کاربردهای گوناگون در فرهنگ های مختلف را نام برد. برای مثال در جستجوی تصویری میان ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام نیز طرح های ماندالا دیده می شوند، که البته با عناصر تصویری هر فرهنگ پیوند خورده اند.

این واژه در فارسی و عربی بصورت مَندَل بکار میرود و مورد استفاده جنگیران در مراسم احضار روح است. نمونه ای از ان را ادوارد براون از زبان یک ایرانی که خود آنرا تجربه کرده، توضیح داده است. کتابی نیز منسوب به ابوحامد غزالی با عنوان «المندل و الخاتم السلیمانی و العلم الروحانی» در ترسیم طلسمات و علوم غریبه منتشر شده است.

علاوه بر اینکه هنر ماندالا ابزاری تنومند برای ژرف اندیشی است، قابلیت های متنوع و ظرفیت های تصویری آن به شما این امکان را می دهد تا در طراحی آن بسیار آزادانه عمل کنید و حتی در انتخاب رنگ ها و یا روش های رنگ آمیزی ماندالاها از هر تکنیک و روشی استفاده کنید و با این کار ماندالاهای منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. ماندالا هایی که هر یک علاوه بر اینکه نمودی تصویری از درون شما و حالات عمیق روحی شما هستند، خصوصیاتی منحصر به فرد دارند و مانند اثر انگشت شما تکرار نشدنی هستند

ماندالا و روانشناسی | آرامش بخش ، کاهش استرس

 در تفکر شرق ماندالا نمادی از جهان هستی است و وحدت و کثرت آن را توأمان به تصویر می کشد. به عقیده کارل گوستاو یونگ (روانپزشک و متفکر قرن ۲۰) ماندالا می تواند ذهن از هم پاشیده انسان امروزی را دوباره به وحدت نزدیک کند و همین امر می تواند موجب شفا یافتن بسیاری از بیماری های ذهنی، روانی، روان تنی و حتی جسمی شود. به اعتقاد او شما ماندالا ها را خلق نمی کنید بلکه ماندالا ها، جهان هایی اسرار آمیز و پنهان هستند که شما در واقع با به تصویر کشیدنشان آنها را کشف می کنید.

به سبب کیفیت درونی ماندالا، تاثیر عمیق آن بر ایجاد آرامش ذهنی و افزایش سطح هوشی افراد از نظر علمی ثابت شده است و امروزه از ماندالا در بسیاری از مراکز هنردرمانی به عنوان روشی موثر برای کاهش استرس و تنش های ذهنی و روانی بهره می برند. از این رو ماندالا را می توان هنری برای رسیدن به آرامش درون قلمداد کرد، که علاوه بر آن می تواند سبب بالا بردن هوشمندی و تمرکز ذهن شما بشود.

ماندالاها به این دلیل نتیجه بخش هستند که به ذهن ناهشیار آزادی می دهند و به این ترتیب آنچه را که به زیر رفته است، به سطح می آورند. نقش و نگارها بدون هیچ دلیل روشنی در ماندالاها قرار میگیرند ولی نشان دهنده فرایندهایی هستند که در سطوح عمیق ذهن هوشیار فرد وجود دارند.

از افراد سرشناس در این حوزه می توان به یونگ ، ماریا لوییز وان فرانتس و ماندالی مندریلا اشاره نمود. در حال حاضر پزشکان و روانشناسان بسیاری از این طرح ها به عنوان یک روش درمانی در حیطه هنر درمانی و کاهش استرس استفاده می کنند. همچنین از طرح های مختلف آن حوزه شخصیت شناسی و بررسی ابعاد درونی افراد استفاده می شود.

حال برای کشف ماندالای درون خودتان کافی است تا اصول اولیه طراحی ماندالا را فرا بگیرید.


پیشنهاد : دانلود رایگان مجموعه کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان و طرح های زیبای ماندالا


منابع : ویکی پدیا – پیگمان

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. آرامش می گوید

    بسیار مطالب جالب و آموزنده ای بود،سپاسگزارم