آموزش تهیه قطعات و روش انجام بازی فکری تنگرام (تانگو)

0 22,410
بازی فکری ”تنگرام“ (Tangram) که در ایران به ”تانگرام“، ”تانگو“ و ”توانگو“ هم معروف است، از جمله بازی‏ های هوشی و فکری است که برای گروه سنی ۵ سال به بالا توصیه می‏شود. بازی فکری تنگرام (تانگو) بسیار ساده و جذاب و در عین حال فکری است. اگر بتوان سودوکو (Suduko) را یک بازی ساده‏ ی جبری برای تمام رده‏ های سنی دانست، تنگرام یک بازی ساده ‏ی هندسی برای تمام رده ‏های سنی است که به بالا بردن خلاقیت هندسی کودکان کمک شایانی می‏کند.
بدون شک تنگرام محبوب‏ترین پازل جورچین و یکی از شناخته شده‏ ترین پازل‎ها برای همیشه است. ریشه‏ های تنگرام نامعلوم است، اما نخستین اشارات تاریخی به آن، به آغاز قرن ۱۹ میلادی در چین بر می گردد. به همین دلیل این پازل را به نام ”پازل چینی“ هم می‏ شناسند. بازی با این هفت قطعه را چینی‏ ها آغاز کردند، اما هیچ کس به درستی نمی‏داند که چه کسی و در چه زمانی آن را ابداع کرده است.

این پازل متشکل از هفت تکه است که از تقسیم یک مربع که در تصویر زیر نشان داده شده به دست آمده است.
 بازی فکری تنگرام
شما با این ۷ تکه می‏ توانید از روش‏های گوناگون، تعداد بی‏ شماری شکل ‏های زیبا، سرگرم کننده و گاه بسیار گیج‏ کننده بسازید. برای ایجاد هر شکل شما ناگزیرید از تمامی ۷ تکه استفاده کنید. شما می‏ توانید تکه‏ ها را به هر صورت دل‏خواه بچرخانید و حتی آن‏ها را پشت و رو کنید. اما هیچ قسمتی از تکه ‏ها نمی‏ تو‏انند هم‏پوشانی داشته باشند.

تهیه قطعات بازی فکری تنگرام (تانگو)

جهت تهیه قطعات بازی فکری تنگرام (تانگو) از روش های مختلفی می‌توانید استفاده نمایید.
در روش اول می توانید مربع بازی فکری تنگرام (تانگو) را مانند تصویر بالا بر روی یک کاغذ و یا مقوای رنگی رسم نموده و با قیچی آن را به ۷ قطعه مورد نظر تقیم کنید.
در روش دوم می توانید با گرفتن یک عکس با کیفیت همانند بالا از اینترنت، تصویر را پرینت گرفته و سپس اقدام به چیدن آن بکنید.
در روش سوم همانند تصویر زیر می توانید بر روی یک کاغذ شطرنجی طرح قطعات بازی فکری تنگرام (تانگو) با دقت کافی رسم و سپس آنها به قطعات کوچک ببرید.
در روش چهارم هم در صورت داشتن برگه مستطیلی معمولی بدون خطکش به کمک مراحل زیر با تاه زدن با دقت کافی می توانید به قطعات بازی فکری تنگرام (تانگو) برسید.
در این روش در ابتدا با توجه به تصویر زیر با تاه زدن برگه مستطیل شکل و برش قسمت اضافی، برگه را به صورت چهارگوش در بیاورید. در ادامه با طی کردن روند کار به نتیجه نهایی برسید.
توجه : خطوط نقطه چین محل تاه شده برگه است. و قطعات شماره دار از شماره ۱ تا ۷ قطعات نهایی بازی فکری تنگرام (تانگو) می باشد.

روش انجام بازی فکری تنگرام (تانگو) در کامپیوتر

با توجه به عدم تمایل گروهی از مخاطبان به انجام این بازی به صورت فیزیکی و یا راحتی دوستان به کار با کامپیوتر، ما در گروه با آموزگار برای شما عزیزان این امکان را پیش بینی کرده ایم تا بتوانید به راحتی این بازی را انجام دهید. برای این منظور فایل پاورپوینت اشکال بازی فکری تنگرام (تانگو) را در زیر همین پست برای دانلود قرار داده ایم تا بتوانید به کمک نرم‏ افزار Microsoft PowerPoint بازی را انجام دهید.
شکلی که باید با این ۷ تکه ساخته شود را به راحتی از طریق همین سایت در مجموعه بازی فکری تنگرام انتخاب کنید و با توجه به آن اقدام به ساختن آن کنید. حتی می توانید با ذخیره کردن تصویر هر پازل تنگرام آن را در گوشه تصور پاورپونت خود نیز قرار دهید تا راحت تر  و با تمرکز بیشتری پازل را حل نمایید.
نکات مهم : تنها شکلی که می‏تواند در دو حالت پشت و رو، امکانات متفاوتی را فراهم سازد متوازی‏ الاضلاع است که این تکه در یک اسلاید، به صورتی پشت رو برای شما قرار داده شده است که در صورت نیاز به جای قطعه اصلی از آن استفاده کنید. همچنین خودتان نیز می توانید با دقت و نسبت تصویر اقدام به پشت و رو کردن آن نمایید.
برای جا به جا کردن هر تکه، روی آن کلیک کرده و آن را با drag کردن (کشیدن با موس) جا به جا می‏ کنیم. خطوط راه‏نمای کمکی در برنامه‏ی Microsoft PowerPoint کمک شایانی در این کار به ما می‏ کنند.
برای چرخاندن هر تکه، روی آن کلیک کرده و از آیکن مربوط به چرخش استفاده می‏ کنیم (همانند تصویر زیر). برای چرخاندن هر قطعه در زاویه‏ ی ۴۵، ۹۰، ۱۳۵، ۱۸۰ درجه و دیگر زاویه‏ های هندسی پرکاربرد (حتی زاویه‏ های مضرب ۲۲/۵ درجه) در هنگام چرخاندن تکه، کلید Shift را روی صفحه‏ کلید نگه دارید.
تهیه و تنظیم : گروه با آموزگار
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.